|
richard letendre |
|
fotografii de juganaru |
Eugen Ionesco, în sfîrşit ACASĂ!
Ştiam
foarte clar că va veni o zi în care îmi voi pierde minţile! Tare mi-e
teamă că o să cad în timpanul lumii, ca să pot fi auzit strigarului,
acest miracol care ne arată că mîinile sînt fiinţe cu degete lungi.
Letendre
Richard se strecoară blînd printre ulucile răsăritului de la capătul
lumii de undeva din Canada şi pleacă spre un alt capăt de lume să se
facă poştaş. Ca să atingă astfel o asemenea distanţă, Richard se
împrieteneşte cu oamenii şi printre ei îl descoperă la fix de oră şi
de măr înflorind pe Bogdan Cioabă şi ăştia amîndoi devin iar OAMENI.
Sau poate Bogdan îl vede pe Richard ca pe o scrisoare şi iată repede o
trimite în lume. Aproape fraţi de destin şi de cruce, parcă
siamezi, despărţiţi de alergătura unui purice ce pune sub
scaunul dramaturgiei IMPERIALUL. Florin Dumitru, care vine
furişînd şi ridică marea de un colţ, privind mai apoi pe sub fusta ei.
Mirela Popescu, potrivind ceasului prima lacrimă din care stă să se
ridice pasărea celui Înalt. Mirela Dinu Popescu, un fel de sfînt căzut
din icoană, unul căutat de poliţia raiului, adică o femeie pur şi
simplu... înfrigurînd lumina. Gabriel Gheorghe, o asemănare între
distanţă şi oglinda prin care mai mereu trece neobservat cineva.
Ştiam foarte clar că o să vină o zi în care o să-mi pierd minţile. În
sfrîrşit, Ionesco se întoarce acasă! În sfîrşit, Eugen Ionescu se
întoarce acasă! Dar să ştiţi că Eugen Ionescu se tot întoarce
acasă, mergînd spre Slatina lui şi a dumneavoastră de multă vreme
şi cumva fiind prezent în fiecare din noi. Doar că românul nu are
fiecare dintre noi în el, ci el stă uneori ca o căpuşă ascunsă sub
pielea destinului. Am fost martorul unei duminici mai înalte decît umbra
din care venim. Premieră naţională CINE ESTE ACEST IONESCO?
Actori
care pot urca oricînd pe mari scene ale lumii: Florin Dumitru, Mirela
Popescu, Mirela Dinu Popescu, Gabriel Gheorghe. Bogdan Cioabă, nebun
de legat, care are curajul să prindă în portretul mondial un proiect
minunat. Scenografia, remarcabilă, semnată de Cristina Ciucu.
Piesă scrisă de Richard Letendre - poştaşul nostru! - în franceză şi
tradusă impecabil, credem noi de Bogdan Cioabă. Muzică
originală: Jean-Michel Rousseau. Aş spune că teatrul e oglinda
prin care ne uităm să îl vedem pe Dumnezeu! Aşa se face că oamenii
aceştia care îl aduc pe Eugen Ionesco pe înţelesul fiecărei muchii a
absurdului contemporan, oamenii aceştia care cîştigă şapte
milioane şi un pic au atîta putere să se uite din cînd în cînd nu după
cursul valutar şi nici după domnul director, fratele nostru Tudor
Sevastian, ci după nori se uită actorii noştri, artiştii noştri, să
vadă cum arată Dumnezeu! Orăşeni cu carte ori cu apucături de
gîlceavă, înalţi sau mai puţin înalţi, mucoşi, ori parfumaţi,
talentaţi, ori primitori, încă nu ne dăm seama că echipa asta a adus
un premiu uriaş României, l-au adus acasă pe Eugen Ionescu! Iar ca
să putem pune în ramă soarta, ne lăudăm, fraţilor, că, dacă se aude
cîntecul înalt al succesului, atunci fiţi dumneavoastră siguri, el
vine din inima acestor profesionişti de la Teatrul Alexandru Davila.
Ştiam foarte clar că va veni o zi în care îmi voi pierde minţile. Aşa
cum poate şi dumneavoastră azi, neînţelegînd mai nimic din cele citite.
Echipa tehnică: regia tehnică: Emil Rîpeanu, lumini: Sebastian
Dobre, sunet Eduard Iordache, sufleor Aura Preduşcă, recuziter
Elena Badea, peruchier Elena Ciobotea, cabiniere Geanina Bucătaru,
Floricica Ciurariu, maşinişti Nicolae Gheorghe, Liviu Martinaş,
director general, prof. dr Sebastian Tudor.